Spel

Spelkonsolernas krig

Mellan vart tredje och vart femte år så släpps det en ny generation av spelkonsoler. På detta sätt är spel annorlunda än någon annan konstform. Det är som om det skulle finnas ett nytt sätt att uppleva musik eller filmer på vart femte år. Visst, vissa andra produkter inom tekniken, som till exempel iphone hörlurar, utvecklas under årtiondena i alla medier, men spel bygger på dessa så kallade konsolgenerationer.

Vid varje given tidpunkt finns det vanligtvis tre stora företag som hårt kampas för spelarnas uppmärksamhet: Microsoft, Sony och Nintendo. Sega och Nintendo tävlade med varandra under 90-talet. Onlinemöjligheterna hos Microsofts Xbox förändrade spelvärlden helt och hållet i början av 2000-talet och idag förblir PS4 den bästsäljande konsolen på marknaden.

Men det är inte bara försäljningen som gör en konsol bra. Spelet i sig är naturligtvis allt, ett system anses endast vara lika bra som de applikationer som stödjer det. Kvaliteten (och kvantiteten) på original- och tredjeparts-titlar är en avgörande faktor, och även om vi har haft några tekniskt kraftfulla konsoler under åren har bara ett fåtal drivits av ett betydande utbud av exceptionella videospel. Trots att det har funnits många klassiker, så är det än idag den äldsta som står sig som den bästa.

För människor som hade turen att växa upp under 80- och 90-talet definierade Nintendo 64 deras barndom. Även om Sonys PS1 hjälpte till att spela in i 3D, så var det N64 som verkligen visade bredden av kvalitet som 3D-spel kunde leverera till spelare. Mario 64 gjorde 3D-plattformar till en konstform i sig själv och The Legend of Zelda: Ocarina of Time var utan tvekan spelets första mästerverk. Även om det fanns saker med konsolen som inte var perfekta så anses den fantasifullt och framtidsinriktade N64 fortfarande en mästare inom branschen.

ashe